středa 17. března 2021

Rok poté

A co jste čekali? Vždyť se to jmenuje občasník! Alibismus slova občasník nezná hranic! Ale uznávám, že rok je opravdu dlouhá doba. Co se za 365 dní stalo?

Moc rád bych vás teď zatížil mým názorem na COVID-19, domácí i zahraniční politiku, ale tak nějak jsem zde ustálil pravidlo apolitičnosti. Proto se omezím na pole ekonomiky a investic a konstatování, že globální pandemie je do jisté míry nový a velice komplexní fenomén, na který má hodně lidí názor a málo lidí řešení.


Investice

Od 16. března 2020 jsem navýšil kapitál investovaný do akcií o cca 35 %. První nákupy jsem uskutečnil těsně před "dnem" tj. 17. března 2020. Vzhledem k mé nedisciplinovanosti a neodbytné touze po spotřebě jsem nevyužil propady na trhu na úplné maximum. V březnu minulého roku jsem koketoval i s myšlenkou investice na páku skrze margin, který mi nabízel broker. Nakonec jsem se k tomu kroku neodhodlal, což se ukázalo jako chyba. Nenaředil jsem ani ropné akcie, které se propadly opravdu slušně. Naopak jsem využil příležitosti nakoupit ve slevě dividendové aristokraty, krále a zombie, což se ukázalo jako dobrá volba.

Navyšoval jsem pozice ve společnostech Cisco a Pfizer. Otevřel jsem nové pozice ve společnostech 3M, McDonalds, Archer Daniels Midland, Sysco, Federeal Realty Investment Trust, Merck a Consolidated Edison. Naopak jsem uzavřel pozice ve společnosti Micron (ouch, velká chyba) a Newell Brands. Obě víceméně na nule. Více uvedu přehledněji v rámci updatu sekce Investiční log a Mé nákupy.

Spekulace


Pěkně jsem si v posledních 365 dnech zaspekuloval. Chtěl jsem si investování trochu okořenit a tak jsem "založil" spekulativní kapitál, který se pokusím dále zhodnocovat. Tento kapitál jsem dne 15. května 2020 vložil do společností Tilray (7,42 USD), Aurora Canabis (9,46 USD), Canopy Growth Corporation (14,66 USD) a Cronos Group (5,27 USD). Dne 11., respektive 19. února 2021 jsem potom realizoval zisky u Tilray 492 %; u Aurora Canabis 29 %; u Canopy Growth Corporation 160 % a u Cronos Group 132 %.

Byl jsem nadmíru spokojen. Jak jsem to dokázal? No... to se musí umět. Celý tento trik, jak vyzrát nad systémem jsem popsal v e-booku. Rád vám ho pošlu za 20 EUR do e-mailu.

Měl jsem prostě zasraný štěstí. Nic víc v tom není. Jak jsem uvažoval? Řekl jsem si, že trendy poslední doby hovoří ve prospěch legalizace marihuany. Také jsem si všiml, že všechny mnou zakoupené společnosti už jednou "vystřelily" a potom opět spadly. V USA se média přikláněla spíše k demokratickému kandidátovi, u kterého legalizace na federální úrovni byla rozhodně průchodnější, než u republikánského. No a tak jsem vsadil na koně. Měl jsem štěstí, koupil jsem skoro na úplném dně. Jak jsem věděl, kdy prodat? No tak to se teprve ukáže, jestli jsem prodal dobře, nebo to celé poletí ještě výš, ale když začaly tyto společnosti ustřelovat o desítky procent denně a svezly se na Robinhoodovsko-Redditové vlně, řekl jsem si, že je čas prodat. Stačí vám tento styl přemýšlení k pohádkovým ziskům v řádu stovek procent? Spíš ne.

Protože jsem se zařekl, že tento kapitál bude spekulační, přelil jsem ho ihned po realizaci zisků do dalších spekulativních pozic. Tentokrát do společnosti Nokia, tří "dollar" stocks ze sektoru zdravotnictví (InspireMD, 9 Meters Biopharma a Hepion Pharmaceuticals) a tří argentinských krásek ze sektoru REITs (IRSA Propiedades Comerciales), stavebních materiálů (Loma Negra Compania Industrial Argentina Sociedad Anonyma) a zemědělství (Cresud Sociedad Annima Comercial). Proč tyto? O Nokii jsem něco načetl a naposlouchal. Na poli 5G technologií disponují pěknou konkurenční výhodou, která se, dle mého skromného názoru, ještě neodrazila na ceně. Dvě z biotechnologických společností jsem kupoval na doporučení kamaráda, který měl v této oblasti so far dobré oko na spekulace, a jednu jsem vybral sám. Přečetl jsem si, čím se společnost zabývá, kdo ji vede a jak úspěšné byly předchozí projekty managementu. Výlet do Argentiny měl trochu jinou podstatu. Začal jsem se učit španělsky. Dělám si samozřejmě prdel, jde o fundamentální levnost danou ne neúspěchem společností, ale špatným státohospodařením argentinské vlády. Vzhledem k tomu, že Mezinárodní měnový fond nevidí rád státní krachy a Argentina je geopoliticky poměrně "hodná a poslušná", myslím, že se zopakuje klasický cyklus, tamní ekonomika se na chvilku zotaví a akcie poletí vzhůru. Ale hej - jsou to spekulace.

Co dál?

Co se týče pasivního příjmu z dividend jsem spíše zklamaný. Cuty u společností Wells Fargo, Occidental Petroleum, Royal Dutch Shell (velký špatný), DXC a Telefonica značně zamávaly mými příjmy. Ty jsou za rok 2020 v porovnání s rokem 2019 téměř identické, navzdory přilití kapitálu. Vynahradil jsem si to pěkným kapitálovým zhodnocením, kdy jsem se v březnu neposral do kalhot, ale pořádně přilil, a již zmíněným úspěchem při spekulacích. Nyní se vracím k pravidelným nákupům dividendových společností. V souvislosti se změnou daňové legislativy a povýšením v práci budu mít k dispozici víc hotovosti. Očekávám pomalé odeznívání covidového šílenství, po kterém nejspíš populace rozhází prachy za doposud nedostupné služby, zejména v odvětví fun, entertainment & relax. Pořád mě tak trochu lákají asijské trhy, které byly covidem zasaženy mnohem méně (spíše krátkodoběji) a které poskytují fundamentálně zajímavé příležitosti na rozdíl od přesycených západních burz, kam leje kapitál snad už úplně každý.

Váš poslední dobou mlčenlivý
Finanční Negramota

6 komentářů:

  1. Hledáte půjčku na konsolidaci dluhu, nezajištěné půjčky, podnikatelské půjčky, hypoteční půjčky, půjčky na auta, studentské půjčky, osobní půjčky, rizikový kapitál atd.! Jsem soukromý věřitel, poskytuji půjčky firmám a jednotlivcům s nízkými a rozumnými úrokovými sazbami ve výši 2%. E-mail na adresu: christywalton355@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  2. Pan Pedro Kontaktní e -mailové údaje, pedroloanss@gmail.com. To mi pomohlo s půjčkou 200 000,00 eur na zahájení mého podnikání a jsem velmi vděčný, bylo pro mě opravdu těžké snažit se udělat cestu jako svobodná matka, ale s pomocí pana Pedro Když sleduji, jak se moje firma roste silnější a také se rozšiřuje.
    Vím, že vás možná překvapí, proč tu takové věci dávám, ale opravdu musím vyjádřit svou vděčnost, takže kdokoli, kdo hledá finanční pomoc nebo prochází útrapami s jejich obchodem nebo chce zahájit obchodní projekt utrpení ..
    Děkuji.

    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  4. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  5. Je pravda, že nyní žijeme v době krize a měli bychom se v ideálním případě uskromnit, je však třeba si sednout nad rodinným rozpočtem a šetřit v oblastech, ve kterých to dává smysl. Nejspíš to nevyřešíme tím, že přestaneme jíst :-) My se s manželkou snažíme ušetřit při nákupu různých kuchyňských spotřebičů a podobných produktů, které lze za zlomek ceny a v dobrém stavu sehnat například přes inzertní servery.

    OdpovědětVymazat
  6. Svět financí je dost složitý, ale je důležité se v něm nějak orientovat. Jsem úřednice ve veřejné správě a nedávno jsem se rozhodla investovat do vlastní chaty, kam bych si mohla jezdit odpočívat po celotýdenním pracovním nasazení. Pro tento krok jsem využila služeb investice do půjček, která mi umožnila financovat nákup chaty s rozsáhlou zahradou.

    OdpovědětVymazat