úterý 4. října 2016

Nákup_14.9.2016_Royal Dutch Shell (A)

Neměl jsem moc času věnovat se blogu a tak píši o nákupu až po nějaké době. Dobře, čas jsem měl, ale byl jsem línej a nemocnej a obecně spíš pařil DOTU. Ale tentokrát jsem šel do rizika a koupil těžaře. Proč? Čtěte dál!

Royal Dutch Shell 


Nákupní cena: 49,00 $

Logo firmy Royal Dutch Shell

Ale Michale každý přece ví, že ropa je teď nízko, protože je převis nabídky nad poptávkou a těžba v Rusku láme rekordy, z Iránu byly sňaty ekonomické sankce a pomalu se stabilizuje situace v Iráku. Proč jsem koupil Shell? Protože mám rád mušličky! 

No dobře, nebuďme úchylní a podívejme se, co je možné, se dozvědět o firmě. Jedná se o druhou největší ropnou společnost na světě. Firma vznikla v roce 1907 fůzí firem Royal Dutch Petroleum a Shell. Hlavní aktivitou firmy je bezesporu těžba ropy. Firma se však zabývá i jejím zpracováním, petrochemií, průzkumnými vrty, distribucí, marketingem, výrobou energie a tradingem. Bez zajímavosti nejsou ani investice firmy do obnovitelných zdrojů energie, jako jsou větrné elektrárny a biopaliva.

Fundamentnálně je firma lákavá hlavně z hlediska dividendového výnosu, který činí v současnosti 7,47 % z ceny akcie. P/S je také na velmi příznivé úrovni 0,89 a poměr ceny akcie k účetní hodnotě firmy na akcii je 1,06. Od roku 2005 do roku 2014 (kdy začala ropná krize) firma dividendu pravidelně zvyšovala a od začátku krize udržuje dividendu na stejné výši a to i přes výrazný propad zisku. To ve mě vzbuzuje důvěru v tuto akcii. Myslím, že firma krizi v pohodě přečká a budu doufat, že nesáhne po snížení divided.

V době, kdy jsem akcii kupoval jsem samozřejmě neměl ani tušení, že se země OPEC dohodnou na omezení těžby ropy. S akcií to zamávalo a její cena vyletěla vzhůru. Reálně ale v tomto opatření žádný větší přínos nevidím. Čekám pomalý růst a návrat cen ropy na její původní úroveň z roku 2014 zhruba do dvou let. Protože jsem dlouhodobý investor, aktuální růst ceny mě moc nezajímá. I když na psychiku samozřejmě působí lépe spíše zelená barva než červené mínusové hodnoty.

Tak pěkně jezděte a tankujte jenom u čerpacích stanic Shell! Pevně doufám, že tankujete do Mercedesů a BMW, které máte pojištěné u Munich RE a na cestu si koupíte zdravý nápoj Coca Cola, což byla u mě asi ta nejméně uvážená investice!

Žádné komentáře:

Okomentovat