úterý 29. října 2019

Vyhodnocení dotazníku a dilema blogerovo

Úvodem bych chtěl velmi poděkovat těm 52 lidem, kteří si našli chvilku volného času a vyplnili dotazník. Chtěl bych se nyní s vámi podělit o získané statistiky a hlavně reagovat na podnětné návrhy. Pokud jste dotazník ještě nevyplnili, klidně můžete i teď, nechám ho otevřený.

Džender

Tady je to poměrně snadné, blog čtou z velké většiny muži (49), ale našly se i 3 ženy. Chápu, že téma je blízké spíše pánské části populace, přesto kudos všem ženám, které se o toto téma zajímají. Před nějakou dobou jsem dostal v komentářích sprda za to, že se do ženských navážím ve smyslu jejich finanční (ne)gramotnosti. Samozřejmě jsme si vědom, že může panovat i situace opačná a znám ženy, které spravují jmění společné oběma partnerům. Změním kvůli tomu způsob vyjadřování? Asi ne, upřímně celý blog je psaný se značnou mírou nadsázky.

Věk

Nejmladšímu čtenáři je 22 let, nejstaršímu naopak 61. Věkový průměr je krásných ježíšovských 33 let a medián vychází na 30 let. Největší množství je ve věku 28 let, což si vysvětluji věrnými čtenáři z mého sociálního okruhu. Osobně bych čekal průměr trochu nižší, ale vysvětluji si to tím, že lidé starší 30 let disponují vyššími příjmy a mají možnost volnou hotovost investovat.

Vzdělání

Více než polovina (53,5 %) respondentů má magisterské vzdělání, 3 respondenti dokonce postgraduální (jen doufám, že ne z ekonomie). 13,5 % tvoří bakaláři, 23 % středoškolsky vzdělaní a po 2 % jsou respondenti s výučním listem nebo základní školou. Tady naopak příliš překvapený nejsem, vysoký podíl vysokoškoláků jsem očekával. V žádném případě tím ovšem netvrdím, že je vysoká škola nutností k pochopení tohoto blogu. Naopak, školy jsou často překážkou ve vzdělání.

Povolání

73 % respondentů tvoří zaměstnanci ze soukromého sektoru. 10 % jsou OSVČ a 17 % tvoří státní zaměstnanci. Zde jsem čekal vyšší podíl podnikatelů oproti zaměstnaneckému poměru. Sám se chystám zřídit k práci živnost a jsem velice zvědav, jak se mi bude dařit. Láká mě myšlenka být alespoň částečně pánem svého času a dostávat odměnu přímo úměrnou odvedené práci.

Money

Zde jsem buď špatně formuloval otázku, nebo jsou respondenti opravdoví boháči. Mám trochu podezření, že určitá část odpovědí je za rok a ne za měsíc. Přesto se pokusím odpovědi nějak statisticky vyhodnotit, zcela jistě ovšem dojde ke zkreslení. Abych se dopracoval rozumných výsledků, vyloučím odpověď "50". Do příjmové skupiny do 100 000 Kč čistého měsíčně se vešla většina respondentů. Pokud bych tedy vyšší příjem bral jako neporozumění otázce, tak průměrný měsíční čistý příjem respondentů za posledních 12 měsíců činí 40 000 CZK. Medián poté vychází na 38 000 CZK. Jako nejvyšší čistý měsíční příjem někdo uvedl 3 000 000 CZK.

Aktiva

Výsledky této otázky budu prezentovat raději graficky:

Zde je zajímavé, že méně než polovina respondentů nemá peníze alokované v nemovitosti. Při věkovém mediánu 30 let bych očekával větší podíl. Je ovšem možné, že někteří nepovažují vlastní bydlení za investici. Graf určitě odráží diverzifikaci a jsem rád za značný podíl poslední položky.

Jmění uložené v aktivech

Průměr investovaného objemu peněz je 2 500 000 CZK, medián potom 1 000 000 CZK. Rozdíl mezi průměrem a mediánem je dán zejména jednou odpovědí, která se značně lišila od zbytku a tvořila 40 000 000 CZK. Zde byly výsledky v souladu s mým očekáváním.

Likes & dislikes

 

Této části si jako bloger – amatér vážím nejvíce. Děkuji za hřejivá slova chvály. Jsem rád za interakci se čtenáři alespoň tímto způsobem. Vaše odpovědi mi poskytly návod, jak postupovat s blogem dále. Přinesly ovšem také staronové dilema. Pojďme odpovědi rozebrat a budu rád za další komentáře pod článkem.


Kvalita vs. kvantita

Jsem plně zaměstnaným mužem a nikoliv rentiérem, takže na blog opravdu není tolik času. Na druhou stranu jsem ve svém životě nedávno identifikoval činnosti, které mi nikterak neprospívají a zaberou značnou část mého volného času. Proto snad frekvenci psaní zvýším. Zatím nápady na články nedošly a jistě si mnozí všimli, že jsem načrtl určité seriály, které zatím nemají pokračování. Abych zachoval stávající kvalitu, nemohu pravidelně psát více, než 3 články měsíčně. Alibisticky (a naprosto záměrně) jsem nazval blog "občasník", abych se vyhnul povinnosti přispívat.

Profesionálnější vzhled vs. monetizace

Přemýšlel jsem nad migrací na nějaké vlastní webové stránky, které by mi umožnily větší kreativitu. Vybudovat podobné stránky a odmigrovat příspěvky by kladlo velké nároky na čas. Doména a hosting také něco stojí a pochybuji, že by náklady zaplatila reklama (stejně určitě máte, vy syčáci, zaplej adblock). Platforma blogspot od Googlu je skutečně jednoduchá. Vlastní web tedy úplně nevylučuji, ale v brzké době vám bude muset stačit nuzný starý blog.

Jako správný Žid bych byl ochoten přemýšlet nad nějakou tou monetizací. Nenapadá mě ovšem žádná rozumná forma. Reklamy se mi příčí z principu. Komu bych reklamu dělal? Bankám? Mnou   (částečně) proklínaným fondům? Nebo brokerovi? Já tyto společnosti moc v lásce nemám. Moje nároky na investiční platformu jsou následující: aby to moc nestálo, aby to bylo jednoduché, aby mě nikdo neotravoval. Placený přístup je také zcestný, zase tak odborné články nepíšu. Jediné, co mě napadlo (a neskutečně by mě bavilo) by byl nějaký ucelený e-book, který bych prodával. Něco jako "Cesta finančního negramoty". Zatím s tím ovšem počkám, za pár let, až budu dále na mé cestě k finanční nezávislosti, bude vhodnější doba.

Oznámení nového článku

Pokud chcete být informováni o novém článku, lze využít RSS (napravo dole). Chápu, že je to v dnešní době trochu nemotorné a tak mohu založit Facebookovou stránku, kterou můžete lajknout a zapnout odběr. Jinak mě žádné řešení nenapadá. Značně to zefektivní i potenciální diskuzi. Na krátký příspěvek/myšlenku bych si také našel čas častěji.

O jakých akciích uvažuješ, indikátory a jak přemýšlíš

Sem tam to zmíním v jednotlivých článcích. Své tipy mohu poskytnout, ale určitě bych nikomu neradil se jimi řídit. Indikátory a celkově můj pohled myslím popisuji dostatečně. Ostatně je o tom celý tento blog. Mé myšlení určitě není neměnné. Nejsem dogmatik (a když to tak vypadá, věřte, že jde o nadsázku), jak řekl génius české politiky: "Názor nemění jenom blbec". Vlastně by se dalo říci, že se učím zároveň s tím, jak píši blog. Do budoucna bych chtěl dodělat videoseriál o finvizu. tak bych snad mohl zařadit i nějaký ten cvičný screening. Zaujal mě i návrh, abych popsal akcie, nad kterými neuvažuji. 

Demokratizace blogu

Jeden respondent mi naordinoval 5 článků měsíčně. Druhý byl shovívavější a chce hlasování o tématu dalšího článku. Ten druhý nápad se mi vcelku zamlouvá. Mohli bychom to realizovat právě na té facebookové stránce. Prozatím klidně pište do komentáře. Jen upozorňuji na riziko toho, že si vymyslíte téma, o kterém vím úplný výkal.

Jsi hnusný sprosťák

Jazyk blogu je záměrně zvolen takto. Chtěl jsem dosáhnout kontrastu s finančními weby, které jsou typické korektním vyjadřováním, ale obsahem se jedná jen o vatu. Vulgarity mají za cíl budovat image prosťáčka, který selským rozumem kouká na korporátní svět a snaží se, majíce slámu v holínkách, alokovat své těžce vydřené groše do těch správných aktiv. Navíc když může prezident... Takže vzhůru k nosní inhalaci benzoylmethylekgoninu z rekta ukrajinské profesionální společnice!

Složitost, partnerka nechápe

Toto je pro mě velice podnětné. To, aby běžný čtenář chápal text, je pro mě prioritní. Na druhou stranu nemohu pořád začínat na zelené louce. Blog je třeba číst postupně, nejlépe chronologicky tak, jak byly vydané články. Mohu se pokusit o nějaké odkazování, nebo vytvoření webové "mapy".

Brojení proti stavebku a koupils byt

Každý za své. Přijde ti stavebko jako vhodný nástroj? Dej prachy do stavebka. Mně vadila jeho adorace a tak jsem považoval za vhodné vytvořit protipól. Byt byl zatím má nejlepší investice. Sad, but true. Za ty 4 měsíce, co ho vlastním, jsme vysledoval, že se ten samý prodává o vchod vedle za cenu o 500 000 Kč výš. Názor jsem změnil pod tíhou situace. Když jsem s blogem začínal, bydlel jsem 6 hodin cesty vlakem od nejbližší spřízněné duše. Každý, s kým jsem přišel do styku (včetně nadřízených) mě do nákupu nemovitosti tlačil. Moje brojení tudíž mělo opodstatnění za hranicemi tohoto blogu. Ukázalo se, že jsem udělal dobře. Po dvou letech jsem se stěhoval a kdybych tehdy koupil nemovitost, splakal bych. 

Akcie s vyšším dividendovým výnosem

Dočkáš se, teď mi na REITs nepřijde úplně dobrá doba. Určitě budu tyto společnosti kupovat v závěrečných dvou letech před mým odchodem do "důchodu" (2025, 2026, když bohové dají)

Novinky v reakci na vaše podněty

V zásadě jsem se rozhodl trochu "překopat" hlavní menu. Je tedy možné, že blog bude dočasně mírně pochroumaný.

Plánuji založit sekci "Investiční log", kam prostě ihned po nákupu uveřejním co, kdy, kde a za kolik jsem koupil. Bez nějakého dalšího komentáře. Článek s informacemi o společnosti bude následovat až s odstupem. Tím získáte aktuální přehled o mých nákupech. V sekci Mé portfolio bude nově mé aktuální portfolio a "justification" jednotlivých nákupů budu uvádět v nové sekci.

Závěrem

Všechny vaše návrhy, i ty zde nezmíněné, jsem zaznamenal a vezmu je v úvahu. Ještě jednou děkuji. V tedy spočívá to dilema? Jak moc se chci bez nároku na odměnu tomuto blogu věnovat. Jak jsem naznačil, chci teď ke stálému zaměstnání rozjet ještě živnost a tak se mi do monetizace blogu a migrace na vlastní webovky nechce. S četností příspěvků bych ale něco udělat mohl. A co bych chtěl já od vás?

- diskutujte, trochu to tu oživme.
- navrhujte, komunikujte se mnou i sami mezi sebou
- zrušte svá stavebka
- nakopněte svého finančního poradce do zadku
- žijte a investujte

2 komentáře:

  1. takže jsem podprůměrně vydělávající chudák.. to jsou teda ankety akorát k nasrání :D

    Investiční log je super, jen aby se to projevilo ve feedu který odebírám. Na web jdu víceméně jen když chci přečíst článek celý nebo reagovat. V tvém případě je totiž ve feedu celý článek = nemusím web vůbec navštívit, to bys asi měl změnit.

    ono až budeš v důchodu tak určitě budeš publikovat častěji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I ti pod čtenářským průměrem se mají lépe než republikový průměr, jestli tě to zahřeje u srdíčka :)

      Vymazat