pondělí 1. července 2019

Zázračná formulka se kterou zaručeně dosáhnete na burze zisků!

Ahoj, skromný dotaz.

Viděl jsem tvá seznamovací videa s webem finviz.com. Četl jsem Základy fundamentální analýzy a rovněž i popisy tvých nákupů akcií. Přesto, je možnost z tebe dostat jakýsi souhrn "ideálních" hodnot pro nákup akcií? Něco ve smyslu P/E musí být pod 15, jinak tě to nezajímá. P/B musí mít 3, co je navíc, je nezajímavé. Rozumím tomu, že ideální stav v těchto hodnotách není vždy na 100%. Pokud se podělíš o své "know-how" v některém z dalších článků, budu rád. Dobře se to čte. Pokud mi odpovíš zde, taky super.

Děkuji. Marek

I přesto, že si to někteří matadoři českého, ale i světového value investingu myslí, neexistuje podle mě nic jako zázračná kombinace fundamentálních ukazatelů, která zaručí úspěch na burze. Kdyby tomu tak bylo, používá ji při svých investičních rozhodnutích každý a brzy by tak ztratila smysl. Mohla by tedy  teoreticky existovat jen omezeně dlouhou dobu.

Stejně jako nemůže být v dokonalé (či monopolistické) konkurenci dlouhodobě dosahováno větších zisků (nadprůměrné marže přilákají další podnikatele, zvýší se nabídka, dojde k poklesu marží), nemůže ani dlouhodobě existovat zázračná formulka pro fundamentální analýzu. Ba ani dokonalá společnost, která by "vypadla" po aplikaci takového filtru neexistuje. Miliony lidí po celém světě hledají dokonalou společnost. Říká se tomu "Seeking Alpha" (dokonce se stejně jmenuje i web, který se fundamentální analýze věnuje), hledání jedinečné společnosti, která je ultimátní vhodnou investicí. Fundamentální ukazatele nám v tomto mohou pomoci, ale jedná se pouze o doplňkový nástroj.

Osobně vidím "screening", čili aplikaci kouzelné formulky například na webu finviz.com, jako vhodný začátek. Je však třeba počítat s různými problémy, které screening přináší:

  • data poskytovaná třetí stranou nemusí být aktuální
  • data poskytovaná třetí stranou nemusí být přesná
  • fundamentální ukazatele se mohou lišit dle použité metodiky výpočtu
  • fundamentální ukazatele jsou závislé na metodice účetnictví jednotlivé společnosti
  • nevíte, z jakého celku data filtrujete (například finviz.com nezahrnuje spoustu akcií z Evropy)

Následující list vyfiltrovaných akcií je však třeba podrobit mnohem detailnějšímu zkoumání. Snadno se totiž člověk chytí do tzv. "value trap". Tak bývá označována fundamentálně zdánlivě  podhodnocená společnost, která je ovšem levná z velmi dobrého důvodu a to proto, že jsou na obzoru velké problémy. Je tedy dobré zjistit proč je společnost ve slevě a zvážit, jestli je reakce trhu přehnaná, nebo naopak přiměřená.

Když jsem před více než dvěma lety začínal, podobný filtr jsem (P/B<3, P/E<15...) aplikoval. Kromě výborných investic jsem tím nabalil i spoustu balastu právě z oblasti "value trap", Stačí se podívat s jakým fundamentem jsem kupoval například Gamestop (GME) nebo L Brands (LB).

Podívejme se, co se stane, pokud bychom dnes (1. 7. 2019) zadali na finviz.com následující filtr:

P/E < 15, P/B < 3, Divi Yield > 3 a Market Cap > 10 miliard USD

Vyšlo mi 77 společností. Pokud je seřadíme podle velikosti, tak se v první dvacítce objevuje hned 6 mnou držených firem. Až na AT&T jsem nakoupil všechny za nižší cenu, než za kterou se prodávají nyní. Je to důkaz toho, že znám kouzelný vzorec, který mi dovoluje zbohatnout? Nemyslím si.

Dnes mi připadá P/B jako vcelku nepodstatný ukazatel. K čemu mi je účetní hodnota společnosti v porovnání s její tržní kapitalizací? Chci snad kupovat společnost, která nedostane svým závazkům a dostane se do konkurzu? IBM má P/B = 7,4 a stejně mi přijde jako dobrá investice. Pokud chci řešit zadlužení, přijde mi jako lepší ukazatel poměr dlouhodobého dluhu a vlastního kapitálu. P/E také není všeobjímající. Spíše mě zajímá, kolik procent zisku společnost rozděluje jako dividendu a jak si povede do budoucna. Proto je například filtr pro PEG (price to earning to growth) mnohem lepší. Dalším, pro mě vysoce zájmovým, ukazatelem je dividendová historie. Tu si většinou nikde nevyfiltrujete a je třeba ji ověřit "ručně". Často stačí v případě amerických společností googlit "XY dividend history" nebo mrknout na stránky dividend.com. Kolik let už společnost vyplácí? Přerušila vyplácení? Snížila dividendu?

Někteří investoři již pochopili, že aplikací striktních filtrů jim uteče spousta investičních příležitostí. Například banky vykazují vyšší LT debt/Equity z důvodu práce s cizím kapitálem - samotné podstaty fungování bank. Zvláštní kapitolou jsou potom REITs (Real Estate Investment Trusts), kde fundamentální analýza z důvodu zvláštního vedení účetnictví a redistribuce zisků značně pokulhává.

Proto bych tedy doporučil následující postup:
  1. Ujasnit si investiční strategii.
  2. Stanovit si plán nákupu akcií a diverzifikaci.
  3. Provést screen dle očekávání, které od společnosti mám.
  4. Vyhodnotit, jak společnosti zapadají do mého plánu.
  5. Ověřit fundament z jiného zdroje, či přímo z aktuálního finančního výkazu společnosti.
  6. Číst, číst a zase jenom číst.
Poslední bod je přitom nejdůležitější. Jak se o společnosti mluví? Jak obstojí proti konkurenci? Co ostatní ukazatele, které jsem nezadal do screenu? Čeká se fúze? Nesmrdí tu něco? Nenastoupí trend nebo technologie, které společnost zlikviduje? Nehrozí společnosti nějaká žaloba? Jak bude ovlivněno hospodaření společnosti ekonomickým cyklem? Jak citlivé je hospodaření společnosti  na současný geopolitický vývoj? 

Z mé osobní zkušenosti musím říct, že nejhůře uděláte, pokud dáte na tipy někoho jiného, Čím méně jsem o investici přemýšlel, tím hůře jsem dopadl. Naopak, když jsem strávil analýzou delší dobu, většinou mi odměnou byl růst. Mé investorské myšlení se neustále vyvíjí, jsem také ovlivňován investorskou komunitou (možná až moc a snažím se proti tomu bojovat, ale o tom zase jindy). Aktuálně, na vrcholu ekonomického cyklu, vnímám jako důležité ukazatele zejména LT debt/equity, ovšem v porovnání s volnou hotovostí. Nízké payout ratio, očekávaný růst zisků, dividendu nad 3 % a to vše v kombinaci s relativní necykličností sektoru.

Pokud máte podobný cíl jako já, nezáleží až tak na tom, jestli koupíte společnost s P/E 15 nebo 20. Peníze z dividend nepotřebuji nutně hned, budu je potřebovat za nějakých 7 let a do té doby ještě pravděpodobně mnohokrát přikoupím akcie dané společnosti. Důležité je, aby tady společnost za 7 let byla, aby za tu dobu minimálně zdvojnásobila své zisky a potažmo i dividendu. To, že jsem ji koupil s P/E 20, potom v době hospodářského poklesu s P/E 10 za poloviční cenu mě nebude za 7 let zajímat. Poměr účetní hodnoty na akcii a její ceny mě nebude zajímat asi nikdy. Ovšem pokud  společnost dluží trojnásobek své účetní hodnoty, nemá volnou hotovost a vyplácí přes 90 % zisku jako dividendu, měl by to být vztyčený varovný prst.


5 komentářů:

  1. Chcete prodat ledviny? Nebo hledáte příležitost prodat své ledviny za peníze kvůli finančním rozpadům a nevíte, co dělat, pak nás kontaktujte dnes a my vám nabídneme dobrou částku pro vaše ledviny. Jmenuji se (Doktor Elvis Whyte) jsem fenomenolog v naší nemocnici, specializuji se na chirurgii ledvin a zabýváme se také nákupem a transplantací ledvin s žijícím odpovídajícím dárcem. Kontaktní e-mail: doctorelviswhyte@gmail.com nebo Whatsapp us +2347083629144 pro více informací

    OdpovědětVymazat
  2. Normálně spam bez milotsti mažu, ale toto je vážně originální! Kdo prodá svou ledvinu a koupí za ty prachy akcie je u mě opravdovej srdcař!

    OdpovědětVymazat
  3. Chcete koupit ledvinu, tělesné orgány nebo chcete prodat svou ledvinu nebo tělesné orgány? Hledáte příležitost prodat svou ledvinu za peníze kvůli finančnímu zhroucení a nevíte, co dělat, kontaktujte nás ještě dnes a my vám nabídneme dobrou částku 500 000 dolarů za vaši ledvinu. Jmenuji se doktor MAXWELL a jsem neurolog v NEMOCI BILL ROTH. Naše nemocnice se specializuje na chirurgii ledvin a zabýváme se také nákupem a transplantací ledvin od živého odpovídajícího dárce. Nacházíme se v Indii, USA, Malajsii, Singapuru. Japonsko.

    Dejte nám laskavě vědět, pokud máte zájem prodat nebo koupit ledvinu popř
    Varhany nás prosím neváhejte kontaktovat na a e-mailem.

    E-mail: birothhospital@gmail.com
    Jaké je číslo aplikace:+33751490980

    S pozdravem
    HLAVNÍ LÉKAŘSKÝ ŘEDITEL
    DR MAXWELL

    OdpovědětVymazat
  4. Chcete koupit ledvinu, tělesné orgány nebo chcete prodat svou ledvinu nebo tělesné orgány? Hledáte příležitost prodat svou ledvinu za peníze kvůli finančnímu zhroucení a nevíte, co dělat, kontaktujte nás ještě dnes a my vám nabídneme dobrou částku 500 000 dolarů za vaši ledvinu. Jmenuji se doktor MAXWELL a jsem neurolog v BILLROTH NEMOCI. Naše nemocnice se specializuje na chirurgii ledvin a zabýváme se také nákupem a transplantací ledvin od žijícího a odpovídajícího dárce. Nacházíme se v Indii, USA, Malajsii, Singapuru. Japonsko.

    Dejte nám laskavě vědět, pokud máte zájem prodat nebo koupit ledvinu popř
    Varhany nás prosím neváhejte kontaktovat na a e-mailem.

    E-mail: birothhospital@gmail.com
    Jaké je číslo aplikace:+33751490980

    S pozdravem
    HLAVNÍ LÉKAŘSKÝ ŘEDITEL
    DR MAXWELL

    OdpovědětVymazat
  5. Chcete koupit ledvinu, tělesné orgány nebo chcete prodat ledvinu či tělesné orgány? Hledáte příležitost prodat svou ledvinu za peníze z důvodu finančního zhroucení a nevíte, co dělat, kontaktujte nás ještě dnes a my vám nabídneme dobrou částku 500 000 dolarů za vaši ledvinu. Jmenuji se doktor MAXWELL .CH. a jsem neurolog v NEMOCI BILL ROTH. Naše nemocnice se specializuje na chirurgii ledvin a zabýváme se také nákupem a transplantací ledvin od žijícího a odpovídajícího dárce. Nacházíme se v Indii, USA, Malajsii, Singapuru. Japonsko.

    Dejte nám laskavě vědět, pokud máte zájem prodat nebo koupit ledvinu popř
    Varhany nás prosím neváhejte kontaktovat na a e-mailem.

    E-mail: birothhospital@gmail.com
    Jaké je číslo aplikace:+31648670212
    Telegram: +35795537941
    Viber: +31648670212

    S pozdravem
    Dr. MAXWELL. CH. (ADMIN)
    INT AFFILIAČNÍ HLAVA.

    OdpovědětVymazat