úterý 20. prosince 2016

Zpráva za druhé pololetí 2016

Jak jsem již předeslal, rozhodl jsem se, že každé pololetí shrnu své úspěchy či neúspěchy ve formě "pololetní zprávy". Finální zprávu poté připravím v létě, až tomu bude přesně rok - a všechny příspěvky v kartě "Obsah" z tématu "Mé portfolium" poté shrnu pro větší přehlednost do jednoho. Berte prosím v potaz, že jsem při tvorbě tohoto příspěvku zpracoval datovou část 16.12. 2016, za těch pár dní se mohly některé skutečnosti mírně změnit.

Svou první akcii jsem nakoupil 21.6. 2016 a byla to společnost AT&T. Tím začalo mé investiční dobrodružství a pamatuji si to moc dobře, protože jsem u toho byl nervózní, věděl jsem o investicích, v porovnání s dneškem, úplné hovno (tedy ne že bych teď byl velmistr, ale pokrok tam určitě je). Po nákupu jsem sledoval svého brokera snad každou vteřinu a následný propad ceny jsem málem obrečel.

Výsledky nebudu uvádět v absolutních číslech, ale spíše v procentech. Jednu částku vám však prozradím a to 284,- Kč. Přesně tuto částku jsem zaplatil svému internetovému brokerovi za půl roku nákupů a dva prodeje. Můžete to směle porovnat s částkou, kterou byste nechali manažerovi fondu za správu svého portfolia.

Jak si mé portfolium vede můžete vyčíst z následující tabulky:

Složení portfolia


V mém portfoliu je dnes 12 akcií s následujícím složení, podle současné hodnoty:




Portfolium je z geografického hlediska poměrně nevyvážené a to s následujícími (dis)proporcemi:



Z hlediska ekonomických sektorů (dle metodiky finviz.com) je portfolium rozděleno následovně:



A konečně z hlediska odvětví (dle metodiky z finviz.com):



Teď asi vypadám jak nějaký "chart freak", ale pojďme z toho vyvodit nějaké úsudky. Z grafu se dá vyčíst, že 60 % mých akcií tvoří společnosti z USA a tím pádem je i 60 % akcií nakoupeno za dolary a dividenda z nich plynoucí je také v dolarech. Má to jednu výhodu - dolar posílil a možná ještě posilovat bude, ale i nevýhodu - žiju uprostřed Evropy a dolary nevyužiji, čili si je nechávám brokerem automaticky převádět na koruny. Od investic v EU mě odrazuje několik věcí. Za prvé je to umělé oslabování koruny v rámci operacích na finančním trhu ze strany ČNB. Má smysl nakupovat při kurzu 27 CZK za EUR? Čekám na konec intervencí, které snad přijdou v prvním pololetí roku 2017. Dále je to fakt, že je stokrát snadnější číst ve fundamentech US společností. O německých firmách chybí přehledné soubory dat, nebo jsou přehledně dostupné pouze v němčině. Nechápejte mě špatně - kdo chce, ten určitě najde, ale času nad tím stráveného je podstatně víc. Posledním důvodem je, že na NYSE nakupuji za nějakých 16 Kč a například na XETRA za 45 Kč. Vím, není to z dlouhodobého hlediska tak podstatné. Navíc u akcií z Evropy je problémem i daň z dividend, která například u Německa dosahuje 26 %.

Nutno ovšem podotknout, že i když má 60 % akcií společností, které vlastním, domicil v USA, je většina z nich velmi dobře diverzifikované po celém světě.

Z pohledu diverzifikace v ekonomických sektorech se v následujícím období zaměřím více na zdravotnictví a služby. Především mi ale chybí akcie zastoupené v sektoru průmyslového zboží, což by mohl řešit můj plánovaný nákup irské společnosti Eaton Corporation. Dále chybí také akcie ze sektoru utilit. zde budu muset vhodného kandidáta ještě pohledat.

Výkonnost portfolia


Zde si dovolím malou poznámku na začátek. Nejsem toho názoru, že by nějaký nerealizovaný zisk hrál v takto krátkodobém horizontu nějakou roli. Většinu svých akcií nehodlám nikdy prodat a ostatní jen pokud jsem to měl v plánu od začátku, nebo pokud by nastala nějaká mimořádná situace. Přesto je užitečné a někdy i zábavné tyto pohyby určitých hodnot zaznamenávat.

V tomto pololetí jsem zadal pokyn ke dvěma prodejům. Jeden prodej jsem realizoval z důvodu zániku společnosti, která bude převzata jinou společností a druhý z důvodu nestability firmy ve výplatě dividend a celkově mému negativnímu postoji k sektoru evropských bank. Celkově tedy vypadá zisk jednotlivých akcií od data jejich nákupu následovně:


Problém v analýze toho, jak jednotlivé společnosti přispěly k celkovému výkonu mého portfolia je, že se nedají moc dobře srovnat. K nákupu totiž došlo v různých termínech. Některá akcie leží v mém portfoliu již šestý měsíc a některá teprve čtyři dny. Světle modrou je vyznačen již realizovaný zisk, zelenou potom zisk nerealizovaný (neprodám). Jak můžete vidět, nejvíce se dařilo bankovnímu sektoru a těžařovi ropy. RDS jsem nakupoval v době před schválením dohody OPEC, kdy cena ropy byla nízko. Banky RY a SAN jsem kupoval dlouho před zvýšením sazby FED. Jednoznačnou černou ovcí v mém portfoliu je bohužel společnost Coca-cola. Od ztráty ji dělí pouze značné posílení dolaru, který se samozřejmě do výkonu započítává. Kdybych jako základ pro výpočet nebral současnou hodnotu v CZK, ale v původních měnách nákupu, byla by situace trochu jiná.

Dividendy


U dividend je opět situace trochu složitější. Celkově jsem z investované částky dostal ve formě dividend cca 1 %. Je to z toho důvodu, že akcie držím teprve chvíli a stačil jsem dosáhnout na divi maximálně za dvě čtvrtletí. U evropských společností jsem ještě divi neobdržel žádnou.Celkový výnos z dividend počítaný z nákupní ceny akcie tedy bude vypadat za rok držení zhruba následovně:


Průměrně tedy hrubý dividendový výnos z mých akcií tvoří 5,4 %. To je v porovnání se spořícími účty docela terno, ne? Pokud bych k tomu měl připočítat kapitálový výnos, tak bych si při prodeji všech akcií přišel na zisk kolem 17 % za půl roku. Nacházíme se ovšem v období ekonomického růstu, i když se už matice začínají pomalu utahovat. Není tedy žádným zázračným výkonem přijít si na podobný zisk.

Záměr na další pololetí


Investice v dalším pololetí budou dost záležet na mé finanční situaci, čekám mírné, až střední zlepšení, podle toho, jak se budou vyvíjet okolnosti v mém životě. Každopádně bych chtěl navýšit objem svých investic zhruba o 40 %. Nákupy v prvním čtvrtletí se patrně ponesou v duchu diverzifikace portfolia. Plánuji nakoupit dvě utility, jeden industrial goods a rozšířím i svou pozici v sektoru healthcare. Ve druhém čtvrtletí již začnu pravděpodobně rozšiřovat své pozice v závislosti na vývoji trhu. Pokud dojde k výrazné změně politiky ČNB ke kurzu CZK/EUR, začnu nakupovat i na evropských trzích.

V dalším pololetí nečekám žádné velké kolísání trhů ani zpomalování ekonomiky, dočkáme se podle mě mírného růstu a DOW konečně přesáhne magickou hranici 20 000. Nejsem ovšem Věštec z Omahy a tak se dalších prognóz zdržím.

Žádné komentáře:

Okomentovat