úterý 5. června 2018

Základy ekonomie (nejen) v investorské praxi - preludium

Předmluva a cíle


Když jsem před dvěma lety přemýšlel o názvu svého blogu, chtěl jsem něco vtipného (haha), snadno zapamatovatelného, trochu ironického a aktuálního. Můžeme se plácat po ramenou, jaké máme "zlaté české ručičky". Problém je, že většinu z nás dokáže ojebat o rukama vydělané peníze po patřičném týdenním zaškolení i cvičená opice. Můžeme nadávat, jak bylo za minulého režimu všechno levnější, aniž bychom znali pojmy jako inflace. Můžeme proklínat drahé tarify operátorů, aniž bychom věděli, co je oligopol a co monopolistická konkurence. Myslíme si, jak nás současná a minulá vláda vede k ekonomické prosperitě a jak to ty před nimi dosraly, aniž bychom tušili o ekonomických cyklech.

Finanční, potažmo ekonomická, negramotnost je v Čechách reálná věc. Využívají toho propagátoři finančních produktů (říkají si také finanční poradci), obchodníci, politici nebo třeba banky. Dnes v České republice existuje 1 milion lidí s exekucí na krku, to je jasný důkaz toho, že je něco špatně. Základy finanční gramotnosti se dnes vyučují na základních školách. Učitelem základní školy v našem malém městě jsem byl ujištěn, že to celkem funguje. V matematice se učí například výpočet jednoduchého či složeného úročení, RPSN a v občanské nauce zase o finančních produktech, roli České národní banky nebo tvorba rozpočtu. Myslím, že je to pozitivní přístup a velký krok dopředu. Za mě (ročník 1991) se nic takového nevyučovalo. Jaká je situace na učňácích, středních školách či gymnáziích netuším. Na naší střední škole výuka podobných témat neproběhla (technické lyceum). Na vysokých školách (když vynecháme ty ryze zaměřené na ekonomii) se často obecná ekonomie (většinou rozdělená na dva semestry - mikro a makro) vyučuje jako dobrovolný předmět a mohu ho všem doporučit! A co ti ostatní?

Tímto na sebe beru těžké břímě učitele národa... Ne, dělám si samozřejmě prdel. Touto sérií bych chtěl dosáhnout dvou cílů:
  1. Poskytnout lidem, kteří nikdy neabsolvovali výuku ekonomie, přehled o jejich základních principech.
  2. Ukázat tyto principy na jednoduchých příkladech z firemní praxe a hospodářské politiky tak, aby je čtenář pochopil a investor dokázal využít při rozhodování o investicích.

Co je ekonomie?


Kouzlo této vědy pro mě spočívá v tom, že mi umožňuje chápat (v některých případech tedy spíše nechápat a kroutit nevěřícně hlavou) rozhodování lidí, firem a státu. Ekonomie v podstatě popisuje chování těchto subjektů a jejich vzájemnou provázanost. Dělí se na mikroekonomii, která je zaměřená na rozhodování jednotlivce nebo firmy (mě a mého dealera) a makroekonomii, která řeší hospodářství jako celek. Považuji z pedagogického hlediska za vhodné začít mikroekonomií.

Ekonomie jako věda má svá omezení. Pracuje s různými předpoklady, které nelze vždy striktně aplikovat v praxi. Není to ale na škodu, někdy je k pochopení základních principů zapotřebí se oprostit od ostatních vlivů. Často se pracuje s pojmem ceteris paribus - ostatní podmínky neměnné. To v životě zažijeme jen málokdy. Je třeba zavnímat i fakt, že ekonomie má své školy (nebo proudy, chcete-li). To znamená, že zvláště na makroekonomii existují velice rozdílné názory, které často reflektují i rozdílná doporučení při politickém rozhodování. Přesto doporučuji to nevzdat. Přeji příjemné čtení :-)






2 komentáře:

  1. Ahoj Michale, je super že po webu pana domácího, Investiční gramotnosti jsem našel i tvůj blog. Všechno se to pěkně doplňuje a já mám u kafe co číst a motivuje mě to přesvědčovat manželku do investic. Ať se daří. Michal B.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Michale :) Na fóru mě první propálil pan Domácí, původně jsem nechtěl přijít s kůží na trh. Oproti Investiční gramotnosti považuji svůj blog spíše za "oddychový". Díky za komentář a jsem rád, že blog aspoň trochu poslouží. Hodně štěstí!

    OdpovědětVymazat